Vad är egentligen meditation?

 

 

Om jag vill meditera så är det första jag ska fråga mig själv; vad är det jag vill uppnå med min meditation?

Avslappning? Då är en enkel meditation att ta någon avslappningsmusik som du tycker om och avsätta tid till att sitta ner med stängda ögon och verkligen fokusera på musiken. Så mycket att tankarna sluta babbla på.

Skulle jag däremot vilja utveckla min andliga sida så finns det andra saker att ta med i beräkningen.

Egentligen så mediterar vi hela tiden, vi har vårt fokus riktat på något väldigt specifikt; våra sinnen. Vi mediterar timme in och timme ut, till och med när vi sover så har vi vårt fokus på våra sinnen. Kanske då under natten på andra än våra fysiska sinnen, men än dock sinnena.

Vad är det då som mediterar, vårt sinne? Det begrepp som de flesta menar när de säger vår själ, själen, är egentligen vårt sinne. Detta luddiga begrepp som poeter och konstnärer hyllar, som psykologer arbetar med utan att veta vad det är och för att inte tala om religionerna, hela deras existens vilar på något (om vi inte räknar med alla pengar som de roffat åt sig genom historien)som de inte kan förklara eller förstå.

Det här mystiska och luddiga begrepp är vårt sinne och det har fokus på våra sinnen med vilket vi upplever världen omkring oss.

Om jag då vill utvecklas andligt så måste jag fokusera på den andliga världen. Det är här det svåra börjar då själen inte är tillgänglig för vårt sinne att uppleva utan ett hårt inre arbete. När jag stänger ögonen så ser jag bara mörker eller kanske bilder som fladdrar förbi. Jag hör bara mina tankar som pladdrar på i en oändlig stöm av ord.

Det är därför andliga mästare behövs, det vill säga, de som själva har gått denna inre väg vilket leder sinnet till från att ha mediterat på sinnena, till att uppleva att vi är inte dessa sinnen. Och så vidare till att uppleva att vi inte är detta sinne utan själen, och slutligen, att jag upplever min själ sammansmälta med den andliga världen, dess hem.

Detta kan enbart göras med hjälp av någon som själv har bemästrat detta. Detta kräver vanligtvis mycket tid och ansträngning på grund av kosmos natur. Den andliga energin flödar in i den materiella världen, den är det innersta av allt. För att gå i motsatt riktning så att säga, kräver hjälp om du vill att ditt medvetande ska ta sig från denna tredimensionella verkligheten till det som kan kallas vårt hem, det medvetande tillstånd eller plats som vi utgick från innan vi började vår resa in i skapelsen.

Detta kan vara svårt att ta till sig då sinnet bara ser en vanlig människa framför sig med de sinnen den har till buds. Men som i allt annat, hur kan man se på en människa vad han eller hon kan eller uppnått i sitt liv om vi inte kan se vad som döljer sig i den mer subtila världen, vi kan bara se vad våra sinnen tillåter oss att se, allt annat är dolt för oss. För så är det, runt omkring oss finns en osynlig värld som är så mycket större än den vi för nävarande befinner oss i.

Denna lärare är då vår ända länk till att kunna ta oss med vårt medvetande i kontakt med det innersta i allt, denna osynliga andliga värld som upprätthåller livet och är det innersta i allt skapat. Utan denna kraft skulle inget liv eller upplevelse finnas till.

Så den meditation som anvisas av en sådan lärare är den enda meditation som kan sätta oss på denna resa till själens hem. Denna meditation leder oss från att meditera på sinnena till att meditera på ande. De andra meditations teknikerna som finns leder till andra saker, oftast är de rester från en svunnen tid och deras egentliga syfte är för länge sedan glömt.

Så frågan blir: Vad vill du uppnå med det du fokuserar på i ditt liv?

För det du fokuserar på det är dit du är på väg!

 


 

 

 
 

Kommentera här: